Na satu likovne umjetnosti

Na satu likovne umjetnosti

„ROĐENJE ISUSA KRISTA“, NEPOZNATI ŠPANJOLSKI AUTOR, 12. STOLJEĆE,SAGAS,OLTAR SV.ANDRIJE

PREDIKONOGRAFSKA ANALIZA: Na djelu se nalazi žena prikazana u ležećem položaju na postelji, zamotana u zeleni ogrtač.Iznad žene se izvija vjerojatno njezina krpa ,svijetla s crvenim šarama, a možda i autor na takav način prikazuje njezinu kosu. Pored nje u zelenoj haljini sjedi čovjek s glavom naslonjenom na ruku, smeđe obuće, sijede kose zavezane u rep i sijede brade. Iznad ovih likova pojavljuje se lik koji je prikazan kao da leti. Ima raširena bijela krila, aureolu, crnu kosu, naziru se tragovi plave odjeće.U gornjem lijevom kutu prikazano je djetešce koje leži zamotano u zeleni pokrivač. Dijete ima smeđu kosu i aureolu s križem oko glave. Iznad njega se nalaze dvije životinjske glave. Lijeva životinja je svjetlija, ima rogove. Druga životinja je tamnija,smeđe boje, ima šiljaste uši.Smeđa životinja gleda ispred sebe dok svjetlija ima pogled upućen prema gore.

IKONOGRAFSKA ANALIZA: Pozadina je podijeljena u četiri pravokutnika.Umjetnik ne mari za prostorne odnose pa koristi vertikalnu perspektivu i udaljenije likove prikazuje iznad bližih.Djelo je omeđeno svojevrsnim okvirom preko kojeg se prelamaju tamne, crne, zalomljene crte. Umjetnik koristi tople boje za pozadinu, dok hladnijim bojama prikazuje odjeću likova.Ovaj nepoznati umjetnik likove prikazuje kao odvojene, zasebne fragmente na obojanoj ravnoj plohi. Dimenzije tijela nisu proporcionalne, umjetnik negira tjelesnost likova, ali je položaj likova u odnosu jedne na druge savršeno uravnotežena, kao i izbor boja pa se djelo može lako promatrati. Sudeći po motivima u djelu (aureole, križevi) , da se naslutiti da je tema djela religioznog karaktera.Ovdje se konkretno radi o Isusovom rođenju.Sijedi čovjek u zelenoj haljini koji sjedi vidno zamišljen i zabrinut je Josip. Žena koja leži izmorena na postelji je Bogorodica Marija.Dijete u gornjem kutu slike je Isus.Njega čuvaju i dahom griju dvije životinje, krava i magarac.Da se radi o Isusu upućuje aureola s križem. Na takav se način Isus često prikazuje kod kršćanskih umjetnika kako bi se izdvojio od ostalih. Lik prikazan u letu je anđeo. Njegova nazočnost u ovome djelu je simbolična. Anđeo predstavlja božjeg izaslanika i time pokazuje kako Bog nije zaboravio na ovu obitelj, prezrenu i odbačenu od lokalnih mjestana. Ovo rođenje se dogodilo u štalici. To se da zakjučiti po prisutnosti životinja (životinje se zimi zatvaraju u štale). Umjetnik je ovu temu obradio iz biblijskih izvora:“I rodi sina svog prvjenca, i povi ga u pelene, i metnu ga u jasle jer nisu imali mjesta u gostionici.“

INTERPRETACIJA: U umjetnosti je prikaz rođenja neke slavne osobe vrlo rijedak. Ali Isusovo rođenje je čest motiv umjetnika i mnogobrojna su djela urađena na tu temu.Razlog tome je što ovo rođenje predstavlja veličanstvenu noć kada je prema kršćanskom nauku Sin Božji postao čovjekom. On je svojim rođenjem promijenio svijet, svojom mukom otkupio naše grijehe, a svojim uskrsnućem pobijedio smrt. Sav taj slavni Isusov zemaljski život započinje u toj malenoj štalici pored Betlehema gdje su se Marija i Josip bili prisiljeni skloniti jer su bili odbačeni i odbijeni od tadašnjeg društva, ali ne i od Boga. Upravo zbog toga je Isusovo rođenje jedna od najčešće obrađenih tema u kršćanskoj umjetnosti.

KARLO PLANINIĆ, I.3